3 Lukisan Hati


Suatu hari di dalam bulatan.

Kak Tehah berkata sambil tersenyum, "Akak nak, semua keluarkan sehelai kertas".


"Sekarang, akak nak, semua lukiskan 3 lukisan hati. Satu hati yang sangat besar, satu sederhana besar, dan satu yang kecil saiznya".

Lalu, terhasillah lukisan seperti di bawah...


"Okay. Sekarang, tuliskan di dalam setiap lukisan hati tu, apa/siapa/benda yang kamu sayang, atau yang kamu rasa berhak berada di dalam lukisan tu... =)"

Masing-masing mula tersengih, lalu menunduk untuk menulis.

"Sudah? Okay, siapa nak share?"

Masing-masing tersenyum sesama mereka. Ada yang mengangkat tangan. Katanya, "Hati yang besar, adalah Allah, yang sederhana besar adalah Rasulullah, dan yang kecil adalah ibubapa saya." Sahabat-sahabat yang seterusnya juga membentangkan yang hampir serupa.

Saya? Hampir serupa juga.



Bagi saya, sesuatu yang paling dan sangat-sangat saya sayang adalah nikmat Islam dan iman yang saya ada sekarang... Tak ada apa pun yang dapat compare dengan dua itu. Sesungguhnya Allah itu adalah Maha Pengasih dan Penyayang. Nikmat iman dan Islam menjadikan saya terus kuat dalam hidup ni. 

Dengan nikmat Islam dan iman yang Allah kurniakan ini, saya dapat merasakan kasih sayang Allah dan Rasulullah kepada saya. Amat-amatlah rugi pada sesiapa yang mensia-siakan kedua-dua nikmat ini =(

Ummi, abah... Tanpa tarbiyah dari mereka, tanpa bi'ah solehah yang dipupuk mereka, siapalah agaknya saya pada masa ni...?

Kawan-kawan yang memahami, sahabat-sahabat yang mempunyai fikrah yang sama, itulah yang menenangkan jiwa. =)

Cinta kepada mereka yang berlainan jantina?
Maaf, itu tidak termasuk, selagi dia tidak halal kepada saya.
Namun, segalanya kembali kepada Yang menciptakan saya, Yang menciptakan awak semua...

Hanya Dia yang berkuasa membolak balikkan hati, kerana hanya di tanganNya, terletak semua jiwa...




Comments