Nervous Jadi Imam Solat

Bismillahirrahmanirrahim.

Tadi, masa isya', seorang kawan ni meminta kawan sebelah dia jadi imam, sebab dia dah iqamat.
Kawan tu pun tolak. Kawan yang iqamat tu minta dan minta, dan kawan sebelah tu tolak dan tolak.
Last-last, orang lain jadi imam.

Uh. 0.0

I knew that feeling sis. Seriously.

AL-KISAH

Masa first year, kita sukalah datang surau kan. Dapat solat jemaah, masuk halaqah lepas maghrib.
Masa mula-mula, bila kita datang je nak solat, ada je akak-akak volunteer jadi imam.
Kita pun memang rajinlah solat berjemaah.

Tiba-tiba, satu hari, ada akak ni minta kita jadi iman. Terkesima seketika. Geleng kepala, sengih. Tolak tawaran.

Esok tu, akak lain pulak offer kita jadi imam. Hati kita dah dup dap dup dap dah. Tolak tawaran lagi.
Esoknya, tak turun dah solat jemaah.
Sebab? Takut kena jadi imam.
Adoyai.

...Bersambung...

BARU KENAL TARBIYAH

Saya yakin, hal ni mesti dirasai juga oleh sapa-sapa yang baru mengenal tarbiyah, lalu tiba-tiba disuruh mengimami solat berjemaah. Lebih-lebih lagi solat Maghrib dan Isya'!

Bagi mereka yang dah kenal tarbiyah lama, dah start jadi imam solat berjemaah since sekolah menengah ke, tak rasalah perasaan tu. And, do you even know that there is this kind of feeling among insan biasa-biasa?

Jadi, tertanya-tanya tak kenapa ada budak yang takut jadi imam?
Meh saya cerita.

NERVOUS?

Yup, itulah perasaan nya. Tapi, kenapa nervous?

1. Risau bacaan tak betul, nanti orang perasan.
2. Ada orang yang lebih alim, so, sama macam alasan no 1.
3. Nervous sangat, takut lupa bacaan di tengah jalan. Malu.
4. Nanti dah habis solat, kena doa. Doa yang terhafal sedia ada pendek je.
5. Trauma time matrikulasi!!

Lagi satu, sebab malu. \\(>////<)//

1. Malu, nanti suara shaky shaky.
2. Malu, nanti orang rasa tangan sejuk bila salam dengan orang. Sejuk means nervous :)

Antara sebab lain yang skema,

1. Rasa diri tak cukup ilmu untuk jadi imam.

Hah, itu lah antara perasaan saya.
Jadi, saya rasa saya sangat memahami kawan yang diminta jadi imam solat Isya' tadi heh.

Eh, jom sambung al-kisah.

AL-KISAH BERSAMBUNG

Samada saya tak turun langsung solat jemaah Maghrib Isya', ataupun saya turun lambat-lambat sikit, bila saya yakin diorang dah start solat, aha.

Tapi, lama-lama saya terfikir, 

Sampai bila aku nak macam ni?
Bila mana aku risau pasal ilmu tak cukuplah, bacaan tunggang terbalik la, doa tak hafal so, kat mana USAHA aku untuk menjadi lebih baik, sehingga meLAYAKkan aku untuk mengiktiraf diri aku, yang aku boleh jadi imam solat jemaah??

Itulah antara yang bermain di fikiran.

Actually, selain daripada tu, terasa jugak dengan akak-akak senior, bilamana terserempak kat cafe ke, kampus ke, mereka tanya, "Apa khabar? Lama tak nampak?" Sambil tersenyum.

Heh. Dush. Sentap nyer..

Tapi, itulah permulaan kepada muhasabah diri yang jahil ini.

KEPADA KAWAN-KAWAN, ADIK-ADIK

Harapnya tak cuaklah kalau diminta jadi imam :)

Sebab saya pernah merasainya dulu, dan saya muhasabah diri.

Rasa ilmu tak cukup, topup.
Rasa bacaan salah, betulkan.
Rasa tak hafal banyak juz amma, start hafal.

Begitulah.

COURAGE

It's all about courage, I think.
Keberanian, kepimpinan.

Once ago, I built my courage, starting with mengimami solat Zuhur and Asar.

Sebab saya fikir, "Tak pe, Allahuakhbar Allahuakhbar je.."

So, let's build courage!

To overcome your fear, you need to confront them, oh yeah!

Assalamualaikum, moga bermanfaat. :)




*****

SELINGAN

Oh ye. Lupa nak cerita tentang trauma kat matrikulasi.
Kan ada subjek pendidikan Islam, so ada hafazan.

Ustazah tu punya garang, sampai saya tersangat nervous.
Baca ayat Kursi, stuck kat tengah. Ulang-ulang, pun stuck.
Lepas tu, ustazah kuatkan suara, satu kelas dengar, "Ayat Kursi pun tak hafal??!"

Erk. O\(>////<)/O
Malunye..
Trauma untuk tasmi' bacaan, begun.

Heh.
Alaaaa, ustazah yang garang \\(>_<)//








Comments

  1. Saya baca ni, timbul beberapa persoalan. Tapi nak tanya satu je, di KTSN ada khususkan surau untuk perempuan dan lelaki ke? Yakni terpisah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah ya.
      Setiap 3 blok perempuan, ada satu surau.
      Surau yang bercampur tu, ada kat blok lelaki, bahagian bawah.
      Bila ada kuliah mingguan, baru yang perempuan solat kat situ.

      Delete

Post a Comment

Thanks for the comment guys ^^