Sunday, October 18, 2009

Sekitar

-Tak sangka kan.. rupa2nya ah long tu dekat ngan kita. ade je orang di sekitar yang meminjam dengan mereka...ingatkan dalam drama aje.. sedih pulak..

-spm nak dekat.. Ya Allah,berikanlah kami ketenangan...

-Addmath kena study betul-betullah... mane boleh spm fail.. ngak2, ngak bisa diterima... at least credit..kwn2, pray for me please..

-kenapa ye? spm nak dekat, masa nilah nak gaduh-gaduh.. kawan mana boleh gaduh.gaduh... tension nanti.. haih, budak-budak ni..

-ijah dah habis pmr... adik-adik nak periksa akhir tahun..mintak tolong dialah..

-kesian shidah.. balik rumah ari jumaat,sabtu kena hantar balik dah sebab abah nak ke lumut, tak de sape nak hantar dia balik hari ahad.. shidah sedih tak dapat belajar ngan yong.. huhu..dia nak belajar addmath.. exam akhir tahun dia hari isnin..

Wednesday, October 7, 2009

Tekanan

Ahh..tekanan..frust..pressure..

Rasa berat sangat bahu ni tak tanggung beban.. Kenapa cikgu? Setiap hari kata kena usaha.. Tadi cikgu kata, kalau tak dapat yang ditargetkan, nanti sekolah kejar.. waa..

Tengoklah trial dapat berapa je.. teruk2.. waa..addmath fail balik.. huhu.. kenapa? why? why?

Program Kecemerlangan SPM

Hari Khamis minggu lepas, cikgu rombak kelas form5. Ikut keputusan diagnostik( tengah tahun).. Uhh..hanya tuhan sajalah yang tahu macammana rasa kecut perut masa dalam proses pembahagian kelas tu..

Kelas akan dipecah kepada 6 kelas. 5A1,5A2,5A3,5A4,5A5, dan 5A6.. macam sekolah asrama je.. jadi, terhapuslah kelas 5 Zuhal, 5 Uranus, 5 Musytari,5 Utaris,5 Pluto,5 Bumi dan 5 Marikh..

Kelas-kelas rombakan tu, terbahagi pada 4 kategori pulak.. kategori pertama, calon spm yang ditarget untuk semua A, Kedua, calon yang ditarget untuk 5A ke atas, ketiga,calon target 5 kredit ke atas, keempat, calon target 3 kredit ke atas..

cikgu buat kat tapak perhimpunan.. mula-mula cikgu panggil senarai pelajar tuk kelas 5A5 dan 5A2, dah kecut dah.. sejuk je tangan..tercuak seketika.. xde nama oden..

next, 5A6 dan 5A3..xde jugak.. sebenarnye, saya pun tak faham sistem ni.. dia tak ikut susunan nama kelas tu.. xikut turutan.. 5A2 bukan utk yg 'atas2' tp yg 'bwh2'.. jadi, smpai skrg sy tak faham.. kesimpulannya, nama kelas ni tak ikut turutan prestasi.. sesuka hati cikgu je nak letak kelas tu ditarget mana..

next tinggal 5A4 dan 5A1.. kelas yg lain dah disuruh cikgu naik ke tempat masing2.. pastu, tgk2, maryam dan zulaika kat 504.. saya kat 5A1.. tak kira lah dapat mana2.. 5A1 kat bilik media.. Sharinah tak suka..sebab rasa cam sempit.. tak adelah sha, ok je.. pembelajaran pun sistem baru.. kelas saya ade 23 orang je..

Kami Nampak Ular...

Khamis minggu lepas, kak Tia perasan ada ular dalam bilik air.. Kak Tia usik2 dengan kayu panjang... Ular tu pun menegak.. Woohh..Ular tedung.. Warna hitam..

Bunyi berdesir-desir.. Umi kata, sejak balik dari kampung hari tu, dia dah dengar bunyi macam tu kat dapur... Maksudnye, masa kitorang kat kampung, ular tu amik kesempatan nak masuklah..

Abah tak de kat rumah.. Jiran yang lain yang lelaki semua kerja.. Jadi, umi ngan kak Tii pun membelasah ular tu..guna kayu tu.. Yong kata kat umi yong sedih.. Umi kata jangan sedih2..Binatang tu bahaya.. Umi ketuk2 ular tu.. Fazlina kerjanya menjerit-jerit aje..haha.. Ada ke dia suruh telefon bomba? Dah gabra sangat dah tu.. Haha.. Kitorang tuan punye bilik air ni relax je, dia pulak gabra.. biasalah tu.. dia datang rumah aritu lepas sekolah, nak isi borang masuk matrik..

Dengar bunyi ketukan kena kat kepala ular tu, menimbulkan rasa kesedihan yang teramat.. Wuhuu..Sian ular tu.. kan dah kena ketukan umi ngan kak Tia.. tula, sapa suruh masuk rumah orang..

Akhirnya, ular tu pun meninggal, eh mati.. Baunya sungguhlah hamis.. Kak Tia masukkan dalam plastik..Tengok ular tu rasa nak termuntah pun ade..

So, sekian..

p/s: SPM...

Memang Gempa...

Yap, memang betul pun.. Blok A ade kesan retakan sikit.. Tapi paling teruk blok C la.. Dinding koridor tingkat 2 dan 3, memang retak.. Adui, ngeri pulak.. Cermin kat ground floor pun retak dan pecah sikit..

Haaii, kita kat sini yang dah rasa ngeri, mereka diIndonesia apatah lagi.. Ritu kuar berita bangunan universiti medik kot yang runtuh.. 300 orang pelajar Malaysia dihantar balik.. guna kapal terbang TUDM kot..

Rini, berita, ada masjid runtuh, ramai budak-budak yang datang mengaji tertimbus.. Astagfirullah... Innalillah...

Sedihnya... Begitu dahsyat azab Illahi.. Subhanallah..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...